Преди около 2
години българската литература стана
свидетел на скандал между двамата
най-четени автори – Милен Русков и
Георги Господинов.
Спорът, воден
задочно чрез медии и статуси, беше
интелигентски груб и пълен със завоалирани
(и не чак толкова) обиди.
Беше толкова
сериозен, че предизвика намесата на
издатели, читатели и други писатели.
Милен Русков
тогава нарече Господинов част от
„демократските свински черва“, болшевик
в културата, един от „новите литературни
ченгета“.
Господинов
отвърна с привидно безадресни думи за
избуялата завист.
Този скандал
остана като граница, белязала завинаги
два лагера. Трудно е тези „отбори“ да
бъдат определени с една дума, защото
всъщност барикадите между тях са на
много места.
Днес този спор започна отначало, жужи отгласът му в средите, докоснати от литературата по някакъв начин. Русков нападна пряко Господинов, "врагът" засега мълчи.
Очевидно не
става дума за завист и за търсене на
слава и популярност – и Русков, и
Господинов са изключително четени,
обговаряни, търсени и ухажвани от публика
и издатели. Те са колосите на днешната
българска литература дори по отношение
на комерсиалността – тиражите им са
огромни, книгите им се купуват все така ненаситно години след първите издания.
И двамата автори
получават сериозни литературни награди,
които дори не намирам за нужно да
изброявам – ще задръстят материала.
Тоест, не са
лишени нито от пари, нито от награди,
нито от внимание – обичайните причини
за конфликт.
В случая става
дума за нещо много по-дълбоко, което за
улеснение ще нарека „сблъсъкът между
интровертите и екстровертите в
литературата“. Това обаче е само
психологическият вътък. Има и социален
– политиката (в най-общ смисъл) се
проектира в този спор.
Като стил и
отношение към писането Русков и Господинов
са коренно различни. Публичните им
активности също са на двата полюса –
Русков е индивидуалист, който е интимизирал
творчеството си до крайност, затворил
го е в невидим процес, скрил е своето аз
зад книгите си. Същевременно романът
му „Възвишение“ е отглас от
колективистичната представа на народа
за самия себе си.
При Господинов е обратното – той е социално активен, защитава демократични ценности, не се бои да ги изразява и да става лидер на мнение в политическа среда. А романите и поезията му са индивидуалистично-дистанцирани, проекция на личността му в опозиция на всеобщото.
При Господинов е обратното – той е социално активен, защитава демократични ценности, не се бои да ги изразява и да става лидер на мнение в политическа среда. А романите и поезията му са индивидуалистично-дистанцирани, проекция на личността му в опозиция на всеобщото.
Тези разсъждения
водят до привидно лесен извод – Русков
и Господинов са огледален образ на
самите себе си. Лявото в единия е дясно
в другия.
Психологията –
и научната, и популярната – твърди, че
човек най-много мрази в другия това, по
което му прилича. Това не е завист в оня
букварен смисъл – стремеж към постигнатото
от другия. Това е завист към огледалото,
в което хем си същия, хем не си.
За съжаление
именно тази свада, чисто психологическа,
а не социална, както им се иска да
изглежда, принизява творците до обикновени
хора. С разликата, че те могат да формулират
девиациите си красиво. Да ги обосноват
така, както изграждат образите в книгите
си. Могат дори да се идентифицират лесно
с образа, който възприемат в центъра на
скандала.
Но това е
литературно творение, не истински
конфликт. Дори и двамата писатели да не
го осъзнават, те творят литература дори
в публичните си изяви. Слаба литература,
защото героите им не търпят катарзиси,
не се развиват, не излизат от рамките,
в които са вкарани от самото начало.
И Русков, и
Господинов имат безспорно място в така
повтаряния в последно време „български
литературен контекст“. И двамата са
маркери, по които ще се мери утрешната
словесност. Но са и повтаряща се част
от общата тенденция, валидна за нашата
територия от самото създаване на
българско писмено слово – враждата е
част от самоидентификацията на творците
тук. Разделянето на враждуващи групички,
така деградивно и времеотнемащо, белязва
цялата българска литературна история.
Проблемът е, че повторенията на историята обикновено са
фарсови. А в епохата на социално-мрежовата
вседостъпност, тихите фронтове стават
кървави битки. С много кибици и с много
люспи от семки покрай бойното поле.
Жалко. Харесвам и двамата, единия (няма да кажа кой) повече от другия, и знам защо. Жалко за енергията, която и двамата прахосват, но... не намирам тази конфронтация за нещо, нанасящо сериозна вреда на литературата или реномето и на двамата. Човек, особено усърдно работещият човек, има нужда да се отпуска от време на време. Един готин интелектуален скандал е много популярен и ефективен начин за това.
ОтговорИзтриванеСоциалната активност на Господинов в публичните му изяви е една огромна заблуда. Всъщност е един тих, удобен и разплут бюргер, който взима участие в публичния дебат, само когато ще спечели симпатиите на определени кръгове, по ограничен кръг от въпроси и по един абстрактен и повърхностен начин, твърде далеч от същността на нещата. Толкова е беззъб и тъп, че дори не е левичарско-интелигентки неадекватен, защото това все пак ще значи взимането на някаква позиция и конфронтация с хората на противополжнта. Не, той е извел почти до съвършенство изкуството да се разположи където трябва, да каже каквото определени хора искат да чуят и да пропусне това, куето други не биха искали. Е, почти, защото самото му празнословие вече дразни и когато го навират навсякъде това не може да не предизвика критики. Но критиките са заради липсата на позиция, а не към определена позиция, има разлика.
ОтговорИзтриванеВпрочем невзимането на позиция в спора между двамата е доста георгигосподиновско. И е доста наивно да смятате, че само на нашата "територия"(отново георгигосподиновска дума) има разделение и групички, такава е човешката природа и ние, българите, не правим изключение от нея.
ОтговорИзтриванеБраво. Отдавна не съм чела такъв анализ. Съгласна съм, че конфликтът между Русков и Господинов в основата си е психологически, те имат коренно разлибно отношение към творчеството. Русков крие своето аз зад книгите си, а Господинов използва своето аз, за да прави обобщения.(нещо като Фредерик Бегбеде)Интересното е, че например аз ги харесвам и двамата. Мисля, че "Физика на тъгата" е една голяма книга (не казвам роман), както и "Възвишение".
ОтговорИзтриване