СИЛВИЯ НЕДКОВА
Има нещо
особено в холандската литература, нещо
дистанцирано-лирично, което едновременно
с това е студено и сурово. Грюнберг копае
в човешкото съзнание почти по същия
начин като Херман Кох, с някакво омерзение
и любов към героите си едновременно.
Хората,
които тази книга разнищва – и главния
герой, и останалите – са сякаш съблечени
от кожите си, плетеница от странни нерви
и мускули, същите като нас, а всъщност
непознати.
Най-тъмното,
най-трудното за признаване, най-мерзкото
в човека – това е обект на изследване
на Грюнберг. А това, което открива, е
толкова човешко, че е вплетено дори в
митологията.
Сюжетът
на „Тирза“ е едновременно простичък
на ниво история и дълбоко сложен на ниво
човешка психология. Митът за Ифигения
и Медея в едно – един от първичните
кодове. Атавистичното желание, останало
от зверовете, преди човешкото – да
унищожиш децата си, за да съхраниш себе
си. Цивилизацията позволява безкрайно
много интерпретации на тези митологеми.
А вариативността на човешката психика,
която се подчинява на предцивилизационните
си инстинкти, е огромна.
Грюнберг
ни превежда през съзнанието на скучноватия,
досаден и несимпатичен литературен
редактор Хофмейстер с откровеността
на патолог. Пътешествието през човешката
душа е като пътешествие от Европа до
намибийската пустиня – пътят, който
героят извървява в романа в търсене на
дъщеря си. От цивилизацията към нейния
извор, към началото. От подредения свят
– към хаоса. Връщането назад е деградивно,
то убива – буквално и метафорично.
Холандският
писател е успял да определи границите
на новия фашизъм, който не е групов, не
е националистически, а индивидуалистичен.
Имагинерните врагове вече не застрашават
обществото, а личността. Защитата срещу
тях е разрушаването, алиенацията, пълното
отричане от социалната адекватност.
Това е обратното на еволюция, деградация
на психологическо ниво, която засяга
не примитивите, а точно най-цивилизованите.
И в крайна
сметка, когато искаш да се отървеш от
капана, в който те е поставил всевластният
индивидуализъм, трябва да откъснеш част
от себе си, сам да прегризеш плътта си.
Като звяр, който няма друг избор.
Пълната
липса на емоция – позитивна или негативна
– в повествованието е точният начин да
се постигне онова ниво на омерзение у
читателя, което е възможно само при
дистанцирането на автора. Потресът от
разголените души на героите е толкова
силен, защото не е натрапен. В лабиринта
на злото, покрито с лустрото на
нормалността, читателят броди сам. И
ужасът идва от това, че вярва безпрекословно
на всичко, което вижда.
„Тирза“
е роман за катакомбите на съзнанието и
подсъзнанието. Ако обичате Кох, подгответе
се за още по-дълбок потрес. Но е сигурно,
че ще искате още от Грюнберг и се надявам,
че издателство „Колибри“ няма да
закъснеят и със следващия превод.
Няма коментари:
Публикуване на коментар